
Wał korbowy to element silnika odpowiedzialny za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Dzięki temu energia, wyzwalana podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej może zostać przeniesiona do układu napędowego. Jest to jeden z najbardziej istotnych elementów, z których składa się silnik spalinowy. O krótka charakterystykę tego podzespołu poprosiliśmy pracownika Cardan Polska – producenta wałów napędowych.
Proces tworzenia wału
Proces technologiczny produkcji wału korbowego może być przeprowadzony na dwa sposoby – W pierwszym z nich wykonuje się wał korbowy w całości metodą toczenia przy użyciu odpowiedniej tokarki i nie produkuję się go na dużą skalę. Drugą opcją jest wstępnie odkuwany
i następnie obrabiane są jego istotne elementy. W dużym skrócie ten proces wygląda następująco:
Pręt o wymaganej średnicy rozgrzewany jest do temperatury około 1200 stopni C. Odpowiednio rozgrzany pręt trafia na prasy o nacisku rzędu 2-5 tysięcy ton i jest wykuwany, aby nadać mu wstępny kształt wału korbowego. Odkuty wał zostaje obrobiony na maszynie tokarskiej
z dokładnością do ok. 4 mikronów, a następnie obrobiony wał jest sprawdzany pod kątem prawidłowego wyważenia (i ew. doważany przez wywiercanie otworów w przeciwwagach).
Uszkodzenia wału
Wał korbowy ulega uszkodzeniu z różnych powodów – najczęściej z dwóch przyczyn. Pierwsza z nich to niestety dla Klienta z powodu wady konstrukcyjnej producenta lub z drugiej przyczyny czyli z powodu niewłaściwego smarowania.
Pęknięcie wału korbowego to efekt jego wadliwej budowy – wał został źle zaprojektowany (silnik generuje zbyt duże obciążenia dla danego wału) lub źle wykonany (niewłaściwy odlew, niewłaściwa obróbka). Taka usterka najczęściej nie występuje „jednostkowo” – jeżeli dochodzi do pęknięcia wału w danym silniku, należy wtedy zasięgnąć języka w warsztatach specjalizujących się w naprawach aut danej marki – może bowiem się okazać, że problem ten jest typowym defektem określonego modelu silnika.
Ta niewątpliwie kosztowna usterka nasuwa pytanie, czy naprawa (bardzo kosztowna) może być wykonana bazując na częściach używanych? Będzie to bardzo duże ryzyko podwyższonego stopnia– tłumaczy pracownik. Dlatego też jedynym sensownym sposobem na uchronienie się od ponownej awarii jest kupno części nowej – Niestety ceny samego wału przekracza 3000 PLN.
Zalecenia eksploatacyjne
Dla dobrej eksploatacji naszego wału dobrze pozbawić korzystania z pewnych trendów, które mogą mieć zły wpływ na nasz wał. Od niedawna kierowcy wydłużają czas między przeglądami co nie wpływa dobrze na „zdrowie” układu korbowo – tłokowego. Dotyczy to szczególnie pojazdów z silnikami diesla, w których olej szybko ulega zanieczyszczeniu. Oprócz odpowiednio dobranego oleju i odpowiednio częstej jego wymiany zdecydowanie nie polecamy praktyk polegających na ostrym traktowaniu zimnego silnika.
Wał korbowy to ważny element naszego samochodu, co za tym idzie również kosztowny. Pamiętajmy, by zapewnić całemu układowi odpowiednią ochronę, która przełoży się na dłuższą eksploatacje wału.