Jaką funkcję pełni wał napędowy?

Wał napędowy jest elementem układu napędowego pojazdu, który przenosi moc obrotową z silnika na mechanizmy różnicowe, osie i koła. Wały napędowe składają się z dwóch lub więcej sekcji, które są połączone przegubami uniwersalnymi lub przegubami o stałej prędkości na każdym końcu. Może mieć wydrążoną część środkową lub litą część środkową z jednym lub kilkoma otworami na złącza smarowe.

Jaka jest rola wałów napędowych?

Podstawową funkcją wału napędowego jest przenoszenie mocy z przekładni na mechanizm różnicowy. Wał napędowy to obracający się wał, który przenosi moment obrotowy i obroty ze skrzyni biegów na mechanizm różnicowy. Robi to poprzez przymocowanie do miski olejowej na jednym końcu i zakończenie w wielowypustach na innym, z których każdy pozwala na różne rodzaje mocowania w zależności od potrzeb.

Wał napędowy łączy skrzynię biegów z mechanizmem różnicowym (lub tylną osią), dlatego ważne jest, aby materiał, z którego jest wykonany, był wystarczająco wytrzymały do tych celów. Większość nowoczesnych wałów napędowych jest zbudowana z wysokowytrzymałych rur stalowych, choć mogą zdarzyć się przypadki, w których zamiast nich stosuje się aluminiowe ze względu na obniżenie masy lub inne czynniki.

Pojazdy z napędem na cztery koła mają dwa wały napędowe

W pojazdach z napędem na cztery koła stosowane są dwa różne wały napędowe. Przedni wał napędowy łączy skrzynię biegów z przednim mechanizmem różnicowym, natomiast tylny wał napędowy łączy skrzynię biegów z tylnym mechanizmem różnicowym. Przedni i tylny wał pojazdu z napędem na cztery koła mają różne zadania: odpowiednio przenoszenie mocy i kontrola trakcji.

Wały napędowe mają również różne przeguby i jarzma przymocowane do końców. Przeguby składają się z dwóch części, które mogą obracać się względem siebie, co pozwala na większą elastyczność niż wały sztywne. Stosuje się je w pojazdach z napędem na przednie koła, gdzie wał napędowy łączy się z kołami przednimi i nie ma między nimi mechanizmu różnicowego.

W pojazdach z napędem na tylne koła, pomiędzy każdym kołem znajduje się mechanizm różnicowy. Dlatego też zamiast stosować przeguby homokinetyczne, montuje się przeguby obrotowe lub przeguby typu u-joint, które umożliwiają obrót w obu kierunkach, a także ruchy boczne, dzięki czemu jedno koło nie uderza w drugie podczas pokonywania zakrętów.

Jarzma ślizgowe zapewniają dodatkową elastyczność przekładniom z napędem na przednie koła, umożliwiając pionowy ruch wału napędowego zamiast obracania się tylko u jego podstawy, gdzie styka się z obudową przekładni.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *