Krzyżaki do wałów napędowych – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Mimo że krzyżaki do wałów napędowych wydają się być przestarzałym, a nawet archaicznym rozwiązaniem, wciąż znajdują swoje miejsce w samochodach. Tak jak inne części pracują, psują się i muszą być wymieniane na nowe. Poznaj więc ich konstrukcję oraz podstawowe informację dotyczące zaleceń serwisowych.

Rola krzyżaków napędowych

Krzyżaki do wałów napędowych to urządzenia, które przenoszą ruch obrotowy pomiędzy poszczególnymi podzespołami wału napędowego. Dzięki temu możliwe jest stałe połączenie sztywno zawieszonej skrzyni biegów z tylnym mostem, które niezależne jest od położenia zawieszenia kół.

Żywotność krzyżaków wału napędowego

Krzyżaki do wałów napędowych są trwałymi elementami i mogą wytrzymać w samochodzie (osobowym czy terenowym) nawet kilkaset tysięcy kilometrów. Warunkiem jest jednak to, że nie będę mocno eksploatowane. Jeśli jednak pojazd używany jest intensywnie (dzieje się to szczególnie w przypadku samochodów sportowych i terenowych), krzyżaki wytrzymują znacznie krócej. Zwykle powstają luzy na łożyskach czy uszkodzenia mechaniczne, które wywoływane są także korozją.

Objawy awarii krzyżaków napędowych

Krzyżaki do wałów napędowych stosunkowo często ulegają zużyciu. Skutkiem tego jest wypłukanie smaru. Objawia się to stukaniem spod podwozia, co jest wynikiem nadmiernego luzu. Jeśli awaria krzyżaków do wałów napędowych jest poważna, może doprowadzić do rozpięcia się wały i jego wypadnięcia na drogę. Dlatego, jeśli istnieje możliwość zużycia krzyżaków do wałów napędowych, należy je wymienić jak najszybciej to możliwe.

Przyczyny zużycia krzyżaków do wałów napędowych  

Aby krzyżaki do wałów napędowych pękły, potrzebna jest naprawdę bardzo duża siła, działająca w krótkim czasie. Najczęściej dotyka to samochody terenowe, przy dużych ukosowaniach wału i na oponach terenowych.  
Właściciele samochodów terenowych powinni mieć w zapasie chociaż jeden dodatkowy krzyżak. Podczas jeździe po bezdrożach warto pamiętać o regularnym myciu i smarowaniu przegubów, zwłaszcza jeżeli dużo jeździ się po wodzie i po błocie. W sezonie zimowym warto zwracać na tę część samochodu szczególną uwagę i umyć ją myjką ciśnieniową oraz używać smaru.

Naprawa krzyżaków do wałów napędowych 

Jeśli krzyżaki posiadają nietypowe rozmiary lub są bardzo drogie, nie trzeba od razu kupować nowych – można je zregenerować. Na rynku funkcjonuje wiele firm, które zajmują się kompletną regeneracją krzyżaków do wałów napędowych. Tak naprawiony produkt jest dokładnie tak samo jakościowy, jak nowy. 

Warto pamiętać, że wraz z krzyżakiem, do naprawy należy oddać także obie części wały, które z nim współpracują. Wtedy możliwe jest fachowa regeneracja lub wymiana.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *