Czym jest wał napędowy

Wał napędowy to bardzo niedoceniana przez wszystkich cześć naszego pojazdu. Podczas okresowych przeglądów pojazdów użytkowych weryfikacja wałów napędowych jest często pomijana. Tymczasem w kilkuletnich pojazdach luzy w przegubach krzyżakowych, wielowypuście czy łożysku podporowym zdarzają się bardzo często. Bicie wału napędowego ma wpływ na uszkodzenia elementów z nim współpracujących i nie tylko, a także na nasze bezpieczeństwo na drodze.

Z czego składa się wał napędowy

Podstawowy pojedynczy wał napędowy głównie składa się z następujących części:

– przegubu krzyżakowego,

– rurowego korpusu,

– połączenia przesuwnego (wielowypustu),

– złącza kołnierzowego (flanszy).

– łożysko podporowe

Przegub krzyżakowy

Przegub krzyżakowy, zwany też przegubem Cardana, składa się z krzyżaka osadzonego
z obu stron w widełkach za pomocą łożysk igiełkowych. Stosowane są krzyżaki bezobsługowe, które po ok. 800 tys. km trzeba wymienić na nowe oraz obsługowe – wymagające smarowania co ok. 20 tys. km. Żywotność krzyżaka obsługowego jest podobna do żywotności bezobsługowego

Korpus wału (rura)

W wałach pojazdów ciężarowych stosuje się stalowe rury bezszwowe. Elementy przyspawane do obu końców rury muszą być dokładnie wycentrowane, ale kluczową rolę odgrywa sam spaw. Z reguły stosuje się spawy maszynowe. W wyniku wystąpienia znacznych obciążeń, zwłaszcza w pojazdach budowlanych, rura wału może ulec skręceniu, co kwalifikuje wał do naprawy.

Złącza kołnierzowe (flansze)

Flansze, znajdujące się na końcach wału, mają znormalizowane wymiary i występują
w kilku rodzajach: DIN, SAE lub KV. Obecnie coraz popularniejsze są flansze typu KV, w których moment obrotowy jest przenoszony przez czołowe uzębienie nacięte na powierzchni czołowej. Śruby są elementami ustalającymi połączenie. Typowe uszkodzenia flansz powstają z powodu dokręcania śrub z niewłaściwym momentem.

Łożysko podporowe

Pełni ono rolę dodatkowej podpory w wałach wieloczęściowych. Łożysko podporowe składa się z jedno-lub dwurzędowego łożyska kulkowego, którego zewnętrzna bieżnia osadzona jest w obudowie przytwierdzonej do ramy pojazdu w sposób sztywny. Najczęstszym uszkodzeniem łożysk podporowych jest ich zacieranie się. W nowoczesnych wersjach łożyska podporowe są bezobsługowe.

Profilaktyczna kontrola wałów napędowych obniża koszty późniejszych napraw i jest bardzo ważna. Na rynku oferowanych jest wiele tanich zamienników wałów produkcji chińskiej, tureckiej czy indyjskiej. Większość z nich jest bardzo niskiej jakości. Warto też pamiętać, że przy każdej naprawie skrzyni biegów czy mostu napędowego oraz podczas jakiejkolwiek ingerencji
w konstrukcję wału, np. po wymianie krzyżaków, czy łożyska podporowego należy zlecić profesjonalnemu fachowcowi, który na specjalnej wyważarce dokona wywarzania wałów napędowych. Wrocław, Warszawa, Kraków, lub inne większe miasta, powinny w swojej lokalizacji posiadać wyspecjalizowany warsztat  wyposażony w niezbędne urządzenia do przeprowadzenia tak ważnej naprawy dla naszego samochodu.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *