
Bardzo często podczas okresowych przeglądów i serwisowania pojazdów pomija się wszystkie kwestie związane z prawidłowym działaniem układu napędowego, zwłaszcza wałów napędowych. Nie każdy wie, że to właśnie ten element jest narażony na dużą ilość uszkodzeń i wpływ nieprawidłowej eksploatacji. Do usterek związanych z wałem napędowym często dochodzi w kilkuletnich samochodach, dlatego warto podczas przeglądów i serwisowania zwracać uwagę na ten elementy. W poniższym wpisie dowiesz się, jak naprawić wał, gdy już doszło do awarii. Zapraszamy do lektury!
Zadanie wału napędowego
Przede wszystkim najważniejszym zadaniem wału napędowego jest przeniesienie momentu obrotowego pomiędzy poszczególne części układu napędowego. Z wałem napędowym będziemy mieć do czynienia zwłaszcza w samochodach z napędem na tylną oś i wszystkie cztery koła. Co więcej, nie znajdziemy go jedynie w autach osobowych, ale również pojazdach ciężarowych, rolniczych, przemysłowych czy autobusach i maszynach.
Budowa wału napędowego
Zazwyczaj stosuje się jeden lub kilka rodzajów wały. Pojedynczy wał napędowy, który znajduje się w samochodach osobowych, składa się z:
- przegubu krzyżakowego,
- połączenie przesuwnego – wielowypust,
- korpusu rurowego,
- złącza kołnierzowego – flansza.
Poprzez budowę wału napędowego jego poszczególne elementy mogą ulegać usterkom, dlatego tak ważne jest, aby prawidłowo dokonywać serwisowania i podczas przeglądów zwracać uwagę na wał.
Uszkodzony wał napędowy – objawy
Do najczęstszych objawów uszkodzenia wału napędowego możemy zaliczyć wibracje, stukanie przy ruszaniu, wibracje podczas przyspieszania, drgania i nietypowe dźwięki, które dochodzą spod podłogi. Niekiedy objawy usterek wału bardzo często mylone są z awariami zawieszenia. Objawy uszkodzonego krzyżaka lub przegubu to wibracje oraz charakterystyczne stuki przy ruszaniu i zmianie prędkości. Z kolei uszkodzenia lub zużycie podpory wału objawia się zazwyczaj wibracjami wału i piszczeniem łożyska.
Jak naprawić wał napędowy?
Gdy już odczujemy pierwsze objawy uszkodzenia tego elementu, które jednoznacznie wskazywałyby na uszkodzenia poszczególnych elementów, niezwłocznie udaj się do warsztatu lub serwisu samochodowego.
Najpierw powinno dokonać się szczegółowej diagnozy, która umożliwiałaby znalezienie przyczyny wszystkich usterek. Podczas niej należy sprawdzić stan przegubu, półosi, wielowypustu, flanszy i wszelkich uszczelek oraz gumowych osłon. To właśnie uszczelki często ulegają poważnym zniszczeniom w wyniku zużycia. Podczas naprawy wału napędowego należy zwrócić uwagę, aby dokonać regeneracji półosi napędowych. Element ten również podlega dużym obciążeniom, dlatego, jeśli należy oddać element do kompleksowej regeneracji. W tym przypadku polecamy https://takiewaly.pl/regeneracja-polosi-napedowych/. Kompleksowo zajmą się wszystkimi uszkodzeniami związanymi z półosią. Podczas regeneracji zarówno półosi, jak i wału najpierw demontuje się wszystkie elementy, poddaje czyszczeniu, a później wymienia na nowe i aplikuje specjalne preparaty, które mają za zadanie przedłużyć żywotność całego wału.
Jeśli chcesz znaleźć części do wałów lub zapoznać się dokładnie z procesem regeneracji, koniecznie zapoznaj się z https://takiewaly.pl/czesci-do-walow-napedowych/. Niekiedy może dojść do sytuacji, w której Twój samochód został mocniej uszkodzony. Wówczas zakup nowego elementu to będzie konieczne rozwiązanie.