Poznaj najczęstsze usterki osi napędowych

Czy wiesz, że bez półosi napędowych ruch pojazdu byłby niemożliwy? Z tego względu osie napędowe stanowią ważny element w samochodzie. Półoś odpowiada za przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału na koła pojazdu. Zanim jednak odpowiednio zinterpretujemy pojawiające się objawy awarii, należy dokładnie poznać budowę oraz działanie półosi napędowych. W jaki sposób działa ten element i z jakimi awariami możemy się spotkać? Zapraszamy do lektury!

Budowa półosi napędowej

Wiele osób popełnia błąd, nazywając półoś przegubem, co jest błędem. Półoś napędowa zbudowana jest ze sztywnego wałka zakończonego z dwóch stron przegubami z gumowymi osłonami, czyli manszetami. W pojazdach z napędem na przód znajduje się przegub wewnętrzny od strony skrzyni biegów, a z kolei przy piaście koła – przegub zewnętrzny.

Dzięki temu półoś poddawana jest skrętom, przegub wewnętrzny ma przesuwne połączenie, umożliwiające ruch przy małym kącie załamania, a przy piaście przegub zewnętrzny pozwala na swobodny skręt kół.

Jakie są zadania osi napędowej?

Najważniejszym zadaniem półosi z napędem na wszystkie cztery koła lub jedynie na przód, jest przeniesienie napędu i sił generowanych przez układ kierowniczy. Moment obrotowy musi być przede wszystkim cały czas taki sam. Z tego względu bardzo ważnym zadaniem półosi jest przekazywanie siły napędowej z mechanizmu różnicowego do kół.

Półosie napędowe – co może im zaszkodzić?

Zastanawiasz się, jakie działania mogą zaszkodzić Twojej półosi napędowej? Należą do nich między innymi ruszanie na skręconych kołach (zwłaszcza gwałtownie), zbyt duże obciążenie pojazdu, przyspieszanie w niekontrolowany sposób czy nawet różne zanieczyszczenia (w tym fizyczne oraz chemiczne), które mogą przedostać się do gumowych osłon półosi.

Jakie są najczęstsze usterki półosi napędowych?

To właśnie w czasie jazdy możemy wyczuć pierwsze oznaki usterek związanych z półosią napędową. Należą do nich charakterystyczne wibracje podczas przyspieszania oraz drgania pojazdu w trakcie ruszania. Po czym jeszcze można poznać awarię półosi napędowych? Często można dostrzec również „grzechotanie” w momencie pokonywania zakrętów oraz głośne odgłosy podczas ruszania na skręconych kołach. Potrzebujesz regeneracji mostów czy półosi napędowych? Regeneracja mostów napędowych Warszawa to miejsce, gdzie specjaliści zajmą się profesjonalnie zaistniałym problemem.

Czy wiesz, z jakimi usterkami możesz spotkać się przy niewłaściwej pracy półosi napędowych?

Należą do nich:

  • Zniszczenie łożysk przegubów, które narażone są na ciągłą pracę i napięcia.
  • Awarie przegubów, do czego często doprowadzają zanieczyszczenia po pęknięciu osłon.
  • Pękniecie lub rozszczelnień gumowych manszetów.
  • Wygięcie półosi – spowodowana źle ułożonym ładunkiem lub zbyt dużym obciążeniem pojazdu.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *