Z różnymi rodzajami maszynami przemysłowymi w naszym życiu spotykamy się na co dzień. Niektóre są nam niezbędne do życia, inne wytwarzają produkty dzięki którym możemy przetrwać. Jednak jest bardzo ważny czynnik, który wprawia ją w ruch i nie mowa tutaj o silniku.
„Koła w ruch”
Wały i osie są bardzo ważnymi częściami maszyn. Od nich zależne są inne części, które wykonują obrót wokół własnej osi. Przykładowo: koła pasowe lub zębate, krążki, bębny czy dobrze nam znane koła jezdne.
Wały napędowe w maszynach przemysłowych zawsze wykonują ruch obrotowy i służą do przenoszenia momentu obrotowego. Ponieważ podczas przenoszenia ruchu na elementy mechaniczne działają różne obciążenia wały najczęściej narażone są na działanie sił skręcających i zginających, a w niektórych wypadkach sił ściskających lub rozciągających. Z tego powodu wały muszą być wykonywane z wysokiej klasy materiałów oraz projektowane z zastosowaniem odpowiednich metod obliczeniowych.
Osie napędowe w maszynach przemysłowych – w odróżnieniu od wałów, nie zawsze się obracają. Często podtrzymują tylko inne części maszyn. Przykładem osi ruchomej może być oś wagonowa, a nieruchomej oś koła rowerowego. Korby pedałów osadzone są natomiast na wale.
Czy łożyska są potrzebne?
Tak! Są bardzo istotne bo wspomagają obracające się lub przesuwające osie i wały. Ich zadaniem jest również zmniejszenie oporów występujących pomiędzy współpracującymi elementami. Łożysko toczne składa się z: dwóch pierścieni i elementów tocznych, które często umieszczane są w tzw. koszyczku.
Przekładnia do przenoszenia ruchu obrotowego
Przekładnią nazywamy elementy służące do przeniesienia ruchu obrotowego z jednego wału na drugi. W zespole napędowych można wyróżnić wał napędzający tzw. wał czynny oraz wał napędzany tzw. wał bierny. W rowerze wałem czynnym jest wał połączony z korbami pedałów, wał bierny zastąpiony jest osią tylnej piasty, na której osadzone są koła zębate tzw. zębatki tylne.
Przekładnia do przenoszenia ruchu obrotowego
Przekładnią nazywamy elementy służące do przeniesienia ruchu obrotowego z jednego wału na drugi. W zespole napędowych można wyróżnić wał napędzający tzw. wał czynny oraz wał napędzany tzw. wał bierny. W rowerze wałem czynnym jest wał połączony z korbami pedałów, wał bierny zastąpiony jest osią tylnej piasty, na której osadzone są koła zębate tzw. zębatki tylne. W mechanice najczęściej stosuję się zębatki ciągowe i zębate. Zdecydowanie częściej w układach przeniesienia napędu stosuje się przekładnie zębate, które są przekładniami bezpośrednimi. zastosowane koła zębate posiadają na swoim obwodzie zęby, które się zazębiają. Ząb jednego koła wchodzi w przestrzeń między zębową koła drugiego. Aby koła współpracowały prawidłowo, zęby w obu kołach muszą być jednakowe. Ciekawym przykładem zastosowania przekładni zębatych różnego typu jest mechanizm różnicowy samochodu. Umożliwia on płynne skręcanie pojazdu. Dzięki niemu koła jezdne samochodu lewe i prawe mogą obracać się z różnymi prędkościami. W czasie jazdy po łuku koło wewnętrzne przebiega krótszą drogę niż zewnętrzne, dlatego musi obracać się wolniej. Niekiedy zdarza się, że ten mechanizm jest blokowany. Takie rozwiązanie stosuje się np. w samochodach terenowych, gdy musimy wyjechać z wykopu a jedna oś znajduje się ponad gruntem. Stosujemy wtedy blokadę tego mechanizmu i napęd przekazywany jest na oba koła
Nasz świat, stał się dużo ciekawszy, dzięki umysłom konstruktorów. to dzięki nim maszyny wprowadzone w ruch oddają nam wspólne dobro. Świat maszyn i ich konstrukcja jest nie zwykle ciekawy, który czasem w swojej prostocie potrafi nas zaskoczyć.