Błędy diagnostów samochodów ciężarowych

Zawód diagnosty jest bardzo odpowiedzialnym zajęciem. O ewentualnym błędzie może zależeć życie użytkowników ruchu drogowego. Dlatego ten artykuł jest ku przestrodze niestety coraz częściej popełnianym błędom podczas przeglądów samochodów ciężarowych. Największy z nich to brak weryfikacji wałów napędowych, która często jest pomijana. Tymczasem w kilkuletnich pojazdach luzy w przegubach krzyżakowych, wielowypuście czy łożysku podporowym zdarzają się bardzo często. Bicie wału napędowego ma wpływ na uszkodzenia elementów z nim współpracujących.

Znaczenie wału napędowego

Wały napędowe do samochodów ciężarowych są odpowiedzialne przede wszystkim za przeniesienie momentu obrotowego między poszczególnymi zespołami układu napędowego. W zależności od konstrukcji układu napędowego stosuje się jeden lub kilka wałów napędowych. Główną usterką wału jest bicie promieniowe, które wywołują drgania i niekorzystnie wpływają na elementy z nim współpracujące. Jeśli drgania wału są już bardzo duże, przenoszą się na pojazd, powodując odkręcanie się połączeń w pneumatycznym układzie hamulcowym lub uszkodzenia elementów elektronicznych. Dlatego podczas przeglądu pojazdu zaleca się kontrolę wału napędowego i jego poszczególnych elementów.

Prawidłowy przegląd diagnostyczny

Podczas przeglądu pojazdu należy skontrolować luzy wału na połączeniu przesuwnym i co dwa lata, w ramach profilaktyki, trzeba wał wyważyć. Jest to tańsze niż późniejsza naprawa. Przegub krzyżakowy, zwany też przegubem Cardana, składa się z krzyżaka osadzonego z obu stron w widełkach za pomocą łożysk igiełkowych. Stosowane są krzyżaki bezobsługowe, które po ok. 800 tys. km trzeba wymienić na nowe oraz obsługowe – wymagające smarowania co ok. 20 tys. km. O czym diagności oraz użytkownicy często o tym zapominają.

Kolejnym pomijanym aspektem jest brak wiedzy diagnosty w jaki sposób reguluje się nacisk krzyżaka, który trzeba „ścisnąć”, by sam nie miał luzów. Błędem mechaników podczas wymieniany krzyżaka jest wykorzystanie pierścieni Segera, które są dołączone do zestawu, bez pomiaru ich grubości. Pierścienie z zestawu mogą być za grube lub za cienkie, by zrealizować odpowiednie zaciśnięcie krzyżaka.

Łożysko podporowe

Pełni ono rolę dodatkowej podpory w wałach wieloczęściowych. Łożysko podporowe składa się z jedno-lub dwurzędowego łożyska kulkowego, którego zewnętrzna bieżnia osadzona jest w obudowie przytwierdzonej do ramy pojazdu w sposób sztywny. Najczęstszym uszkodzeniem łożysk podporowych jest ich zacieranie się. W nowoczesnych wersjach łożyska podporowe są bezobsługowe.

Profilaktyczna kontrola wałów napędowych obniża koszty późniejszych napraw. Na rynku oferowanych jest wiele tanich zamienników. Większość z nich jest bardzo niskiej jakości. Warto też pamiętać, że przy każdej naprawie skrzyni biegów czy mostu napędowego oraz podczas jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję wału, np. po wymianie krzyżaków, czy łożyska podporowego należy wał wyrównoważyć. Powyższe nawet drobne błędy diagnostów, mogą mieć tragiczne w skutkach konsekwencje.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *