Typowe usterki wałów napędowych

Wały napędowe przez właścicieli samochodów, a czasem nawet mechaników nie są traktowanie z nadmierną starannością. Podchodzi się do nich jak do mechanizmów bardzo prostych i niewymagających specjalistycznej wiedzy. Bez wątpienia jest to ważna część naszego samochodu i powinna być monitorowana pod kątem ewentualnych usterek.

Najczęstsze przypadki usterek

W praktyce zdarza się, że mamy do czynienia z różnymi przypadkami awarii i napraw dokonywanych na wałach napędowych. Poniżej przedstawiamy dwie najczęstsze usterki, występujące u różnych producentów wałów napędowych

Wymiana podpory

Przypadek niezwykle powszechny. Kierowca, który skarży się na jakość dzisiejszych podpór. Dawniej na jednej podporze mogliśmy przejechać dziesiątki tysięcy kilometrów, dziś o wiele mniej. Kiedy słyszymy o częstej wymianie podpory to w ciemno możemy diagnozować przyczynę. Musimy tylko ustalić, czy uszkodzeniu ulega łożysko, czy elastyczny wkład. Jeśli łożysko to faktycznie jest to wina niskiej jakości podpory. Natomiast jeśli uszkodzeniu uległ elastyczny wkład (guma) to przyczyną zawsze okazuje się krzywy wał lub rzadziej rozważenie wału. Po regeneracji możemy zapomnieć o wymianie podpór.

Wymiana krzyżaka

Częstą usterką jest również wał z krzyżakami zaciskanymi, a nawet zagniatanymi, których wymiany podjęli się mechanicy lub sami właściciele wałów. Metody napraw są przeróżne. Zagniatanie z pomocą przecinaka, spawanie krzyżaków, spawanie podkładek do krzyżaków. Pomysły są różne, jednak z góry skazane na niepowodzenie.
W przypadku krzyżaków zaciskanych przyczyną niepowodzeń są trzy różne elementy. O ile w przypadku krzyżaków mocowanych za pomocą pierścieni wycentrowanie krzyżaka następuje samoistnie to w krzyżakach zaciskanych za wycentrowanie odpowiada przyrząd zaciskający. Wykonanie tego ręcznie jest możliwe, ale jest to proces niezwykle żmudny i wymagający ogromnej wprawy i cierpliwości.
Jeśli uda nam się krzyżaka wycentrować pojawi się kolejny problem. Jak ten krzyżak unieruchomić? Używając przecinaka, niestety przesuniemy krzyżak i do tego nie będzie on trzymany równomiernie.
Jeśli jednak udało nam się wycentrować krzyżaki. Pozostanie ostateczna kwestia Wyrównoważeniem wału. O ile w przypadku wałów z krzyżakami ustalanymi za pomocą pierścieni Segera w wielu przypadkach nie ma konieczności przeprowadzania wyważania, o tyle wały z krzyżakami zaciskanymi po każdej naprawie należy bezwzględnie wyważyć. Pomimo możliwie jak najdokładniejszego centrowania zawsze powstają odchyły, które, nawet jeśli są niewielkie przy wzroście obrotów powodują coraz większą niewywagę i w konsekwencji drgania. Niestety z tym problemem w warunkach domowych nie bardzo można sobie poradzić.

Reasumując, można taki wał próbować naprawić samemu, ale szanse na sukces są znikome. Wał pewnie będzie się kręcił i napędzał koła, ale raczej nie da o sobie zapomnieć w trakcie jazdy.
Warto więc rozważyć czy nasz czas i praca warte są oszczędności, czy może lepiej skorzystać z usług profesjonalnej firmy specjalizującej się w naprawie i regeneracji wałów napędowych.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *