
Awaria może zdarzyć się w każdym samochodzie – zarówno używanym, jak i nowym wziętym prosto z salonu, a może to wynikać między innymi z nieodpowiedzialności kierowcy. Poniżej skupiliśmy się na trzech najczęściej spotykanych usterkach, o których opowiemy więcej i zaproponujemy rozwiązania w poszczególnych sytuacjach.
1. Uszkodzenie wałów napędowych
W każdym samochodzie z układem napędowym powinieneś spotkać się z pojęciem wału, którego obracanie się wokół własnej osi sprawia, że pojazd może ruszać się do przodu i do tyłu. Jego napędzanie wiąże się jednak z paroma zastrzeżeniami, o których często kierowcy nie mają pojęcia. Mowa między innymi o warunkach z jakimi mają styczność na drogach, gdzie nierówne i wyboiste tereny zdecydowanie nie sprzyjają utrzymaniu wałów w odpowiedniej kondycji. Podczas jazdy są one uszkadzane i rozregulowane, przez co nie mogą funkcjonować w pełni sprawnie i bezpiecznie dla pasażerów. Również wysokie przebiegi kilometrów nie wpływają dobrze na jakość części wałów napędowych, aczkolwiek zadbanie o regularne przeglądy na pewno będzie sprzyjać Twojemu autu.
Wówczas można w miarę wcześnie zareagować i zregenerować wał napędowy zanim ulegnie zniszczeniu. W przeciwnym razie będziesz zmuszony zakupić nową część albo cały wał, by następnie wymienić stary. Taka opcja jest już oczywiście bardziej kosztowna i czasochłonna, aczkolwiek jeśli trafisz na odpowiedniego i profesjonalnego mechanika, możesz mieć pewność, że zamontowane elementy będą sprawdzać się znakomicie i bez żadnych zarzutów. Jednak nie możesz zapominać, że układ napędowy wymaga systematycznego kontrolowania, a także reperowania po pewnym czasie użytkowania.
2. Awaria hamulców
To już dość niebezpieczny przypadek, ponieważ może zdarzyć się także kierowcy w czasie jazdy, a oznacza to przede wszystkim brak kontroli nad pojazdem. Właśnie dlatego jeśli zauważysz jakiekolwiek pierwsze oznaki uszkodzenia układu hamulcowego, powinieneś czym prędzej udać się do stacji kontroli pojazdów albo sprawdzonego warsztatu mechanicznego, aby uniknąć późniejszych poważniejszych skutków.
Pierwszą rzeczą jaką trzeba sprawdzić to płyn hamulcowy, którego nagły i spory ubytek może już powodować zaniepokojenie. Może to oznaczać między innymi uszkodzenie lub zardzewienie przewodów hamulcowych. Jeszcze inną sytuacją może być zagotowanie się płynu w związku z długotrwałym hamowanie, np. przy zjeździe w dół. Wówczas, gdy zaczynasz tracić kontrolę nad kierowaniem samochodem, musisz hamować silnikiem, co jest jedyną bezpieczną opcją.
3. Źle działająca klimatyzacja
Ostatnią najczęściej spotykaną usterką jest uszkodzenie układu klimatyzacji, co nie zawsze widać na pierwszy rzut oka. Często objawami jest samoczynne wyłączanie się i włączanie klimatyzacji albo zawieszanie, gdzie przykładowo zamiast zimnego powietrza z wentylatorów leci ciepło. Oprócz rozregulowania temperatury, możesz spotkać się z brzydkim i nieświeżym zapachem z klimatyzacji, co oznacza konieczność jej wyczyszczenia i odgrzybienia w profesjonalnym warsztacie.
Na pewno w okresie letnim albo tuż przed powinieneś wybrać się na przegląd klimatyzacji, by sprawdzić czy działa ona poprawnie. Również po zimie samochód narażony na niższe temperatury i wilgoć mógł uszkodzić układ klimatyzacji, przez co zapach z niej czy płynąca ciecz sprawiają, że nie możesz korzystać z niej w pełni. Tutaj jedynym rozwiązaniem jest zapobiegliwość oraz regularne przeglądy, które pozwolą uniknąć Ci usterek, a także zapewnią ciągłość w nabijaniu nowej klimatyzacji.